?

Log in

No account? Create an account

Previous Entry Share Next Entry
Raging as a maddened heifer
intellibear
ursusanglicanus
Twenty-five year into Orthodoxy I can still not quite reconcile myself to the Canon of St Andrew of Crete. ‘No sin has there been in life, no evil deed, no wickedness, that I have not committed, O Saviour, I have sinned as no one ever before, in mind, word, and intent, in disposition, thought and act.’ Perhaps such chest-thumping works in the upper reaches of spirituality, but if so, I’m not there yet. Nor do I relate to ‘Raging as a maddened heifer, O my soul, thou art become like Ephraim’. It does not quite ring true, and I still ask whether it was not written to order

By contrast the Matins canticles of today are much more sober. They speak to me: ‘Come, let us enter the inner chamber of our soul, offering prayers to the Lord and crying aloud: ‘Our Father, who art in heaven, remit and forgive our sins, for thou alone art compassionate. / Showing joyfulness of soul in the Fast, let us not be of a sad countenance; for the change in our way of life during these blessed days will help us to gain holiness.’ Here and elsewhere the struggle of the fast is put in its proper context of the promise of glory: ‘Let us enter into the darkness of holy visions; by the divine and mystical ascent, let us become godlike, and let us look only upon Christ our beloved in His beauty’.

  • 1
Еще Кураев родил максиму: нынешняя Церковь воспитала огромное количество мытарей, гордящихся тем, что они не фарисеи.
Все эти "никто же согрешил более меня" - это обычная такая гордыня, только вывернутая наизнанку. Этакая использованная туалетная бумага, кичащаяся тем, что она грязнее черной икры.
И да, я больше не читаю канон Андрея Критского, я с ним категорически не согласен.

Thanks for the Kurayev quote, even if our beloved deacon is a little passé. Good Lent without St Andrew.

Тогда уж и without Pavel. Это ведь он себя считал ни много ни мало шефом всех грешников
"Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief"
По-моему, они со св.Андреем с его
" I have sinned as no one ever before", два сапога -пара.

I would feel more honest in saying to God 'I realize with dismay just how far sin has penetrated into my soul and my very being'. I am instinctively careful of the word 'sinner'. It places me as the prime agent, with sin as my doing or failing to do. It seems to me that consciousness of sinfulness is a gradual process, as we realize the depth to which we have been soiled and distorted by our environments, often well before we reached the age of 'consenting' to sin. A realization that God serves to us gradually, as to receive it all at once could break us and lead us to despair. And 'repentance' in this case is more 'taking responsibility' for this horrible mess and using the means given to us in the Church to remedy it.

Искреннее ощущение себя первым грешником, на мой взгляд, состояние своего рода экстатическое. И я верю, что у прп. Андрея, (как и у св. Павла, само собой) эти состояния были доброкачественные. Яркие образы, торжественные слова, передающие эти переживания действуют на рядовых христиан (на тех, которые таких состояний не знают или же знают их ложные подобия) подобно потоку фотонов ( если использовать аналогию из физики)на электрон, находящийся на низко энергетическом уровне ( самодовольство, горделивая самодостаточность, тщеславное самолюбование), возбуждая его, передавая ему импульс, чтобы совершить работу выхода на высокоэнергетическую орбиталь (осознание любви Бога к человеку и переживание своего недостоинства, своей нечистоты, неблагодарности и мелочности, рождение благодарности, благоговения).
Конечно, душам, находящимся уже в достаточно "покаянно-возбужденном" состоянии следует учитывать этот момент, чтобы слишком раскачанная лодка духовного состояния не опрокинулась в отчаяние. Но даже из этого отчаяния можно извлечь духовную пользу - это все же отчаяние в добром смысле, когда человек отчаивается самостоятельно, без помощи Божией, решить свои дух проблемы. И хочу напомнить, что такой покаянный "перехлест" у прп. Андрея решает важную тактическую задачу по принципу, о котором я написал здесь.
https://vz-z-z-hobbit.livejournal.com/561785.html?thread=1051513&style=mine#t1051513

Edited at 2019-03-14 09:21 am (UTC)

I still ask whether it was not written to order

Что не на заказ писал св. Андрей Критский - это точно )))))))

1-й тропарь процитированного трипеснца (2-я песнь): "плачем страстей плачевную ризу раздери, одежду Божественную приемлющи".

В Триоди не указан автор этих строк, но известно, что и св. Андрей Критский писал Трипеснцы...

Re: I still ask whether it was not written to order

но известно, что и св. Андрей Критский писал Трипеснцы...
Strange, because the style of the Tripesni seems more sober...
But OK, if it is indeed Andrew of Crete, it is.

О! Однажды мне пришлось пережить подобный мистический опыт.
Зная, что видение собственных грехов есть благодать и дар, я в молитвах попросил у Бога дара видения своих грехов. После этого оделся и пошел в церковь, по дороге туда увидел, что согрешил 5 раз, по дороге обратно - еще несколько. От осознания своих грехов дома у меня потекли слезы, но тут я увидел (дар же), что и слезы эти лицемерные. Тогда я попросил Бога взять этот дар обратно.
Мне стало намного легче, с тех пор я больше никаких исповеднических даров в своих молитвах не просил.

Это абсолютно не вымышленный опыт, я всё пережил именно так.

I'll take your word for it. But go careful with mystical experiences.

go careful with mystical experiences
Мне показалось, что Бог хотел мне передать то же самое.
Ещё мне показалось, что у Него есть чувство юмора :)

He needs it - with all us so desperately serious Christians.

As I see it the canon goes well when there's lots of people in the church+very good choir+musically talented priests who are reading the text. Then one can float off with common prayer, in a sort of lethargy? meditation? I can't find the proper name for it, but it's quite peculiar experience, and very little to do with words per se. And to be honest I'm not sure it has anything to do with Christian life at all.

Clearly you are much better blessed than we are. For musically talented priest read 'archbishop', reading from the half Slavonic, half Russian version of Metropolitan Nikodim Rotov, in a "samizdat' production, third or fourth typewritten copy.... To be fair he reads it with the intention of its being understood.

The thing is, our late настотель, a renown in Petersburg starets, expressedly forebode the use of any books/translations during the service ("Why, you are checking if I'm reading it properly?") - I can only guess for what reasons. But he was reading the Slavonic with all the expression and devotion and familiarity coming from 50 years of being a priest. As for the choir, they were (and still are, I believe, though I don't belong to the parish any more) exceptional professionals (e. g. a tenor singing in Hermitage theatre) plus real Christians (and usually in a Church you have either of these). So the situation was rather unique.

>one can float off with common prayer, in a sort of lethargy? meditation?
Very true of this service, as well as many other Lenten services.

in a sort of lethargy? meditation?

Совершенно тот же эффект дает любая долгая сосредоточенная работа ручками натощак.

Re: in a sort of lethargy? meditation?

не у всех, выражаясь словами моей мамы, ручки из того места растут, чтобы достигать такого эффекта. У меня работа ручками обычно заканчивается истерикой, а последняя моя попытка помочь мужу поклеить обои закончилась отклонением 5 см на метр полотна, это уже семейная легенда. Вот шпаклюю я, разве что, как выяснилось, великолепно. Но тоже с ноткой истерики. Так что остается канон Андрея Критского))

Re: in a sort of lethargy? meditation?

...провела два последних дня в молчании и неядении, кладя плитку, нито мозаику, при мойке в четвертом этаже. Вштыривает как нельзя лучше, куда там тому канону :-)). Жалко, завтра каникулы кончаются.

...written to order?
I've always looked upon the Canon just as a written version of the author's natural reflective thoughts while reading the Scriptures.
And why object to his seeing himself the greatest sinner? I don't doubt he did feel that way. We can interpret such troparions according to our personal state.

Edited at 2019-03-13 10:17 am (UTC)

'The author's natural reflective thoughts' - probably more episodes that stuck in his mind while hearing them read over an extended period. I'm not sure he would have had an Old Testament (a year's work for a scribe) on his table.
On 'sseing oneself as the greatest sinner'. See mine to Protonko. This wording does not work with me.

  • 1